2019年12月13日

AMD、「AMD Radeon™ RX 5500 XT」グラフィックス・カードを発表

AMD(米国本社:米カルフォルニア州サンタクララ、社長兼CEO:リサ・スー)は本日、高性能な1080pゲーミングを実現する「AMD Radeon™ RX 5500 XT」グラフィックス・カードを発表しました。本製品は、「AMD RDNA」ゲーミング・アーキテクチャーに基づき、最大8GBのメモリー容量を提供するとともに、「AMD Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition」に対応します。

2019年10月に発表された「AMD Radeon™ RX 5500」シリーズに新たに加わった「AMD Radeon™ RX 5500 XT」グラフィックス・カードは、AAAタイトルやeスポーツで高性能な1080p ゲーミングを実現します。本製品は、7nmプロセス・テクノロジーに基づいて設計され、高帯域のPCIe® 4.0テクノロジーに対応しています。さらに、4GB/8GBの高速GDDR6メモリーを搭載しており、最新のAAAタイトルで競合製品を最大13%上回る性能を発揮します(注1)。また、一部のAAAタイトルでは、最大60+ FPSを超え(注2)、特定のeスポーツタイトルでは最大90+ FPSを超えるフレームレートを達成しています(注3)。

性能と電力効率に優れた「AMD Radeon™ RX 5500 XT」グラフィックス・カードは、下記の特長を備えています。

  • AMD RDNAアーキテクチャー:「AMD RDNA」ゲーミング・アーキテクチャーは、優れたパフォーマンス、拡張性、電力効率を実現し、将来にわたるゲーミングにも対応できるよう新たに設計されました。前世代の「Graphics Core Next(GCN)」アーキテクチャーと比較して、最大1.6倍上回るワット性能を達成しています(注4)。
  • AMD Radeon™ Anti-Lag(注5):入力からディスプレイ表示までの時間を大幅に短縮し、「Overwatch」では応答性を最大22%改善しています(注6)。
  • AMD Radeon™ Boost(注7):解像度を動的に落とすことでフレームレートと映像の滑らかさを改善し、画像品質にほぼ劣化を引き起こすことなく応答性を高めることができます。これにより、「PUBG」の動きの速いシーンでは、パフォーマンスを最大20%向上させることができます(注8)。
  • AMD Radeon™ Image Sharpening(RIS)(注9):DirectX® 9、DirectX® 11、DirectX® 12、Vulkan®のタイトルに対して、アップスケーリングとポスト・プロセス・エフェクトでは失われてしまうビジュアルの明瞭さや鮮やかさをもたらします。Radeon GPUのアップスケーリングと組み合わせることにより、高解像度のディスプレイ上で鮮明なビジュアルとスムーズなフレームレートを実現します。
  • AMD FidelityFX:ゲームデベロッパー向けに高品質なポスト・プロセス・エフェクトをオープンソースのツールキットとして提供します。ゲーム表現を整えると同時に、ビジュアルの忠実性とパフォーマンスの最適なバランスを達成します。この機能は、「GPUOpen」を通じて提供され、「Contrast-Adaptive Sharpening (CAS)」を採用することで、コントラストの低い部分でもディテールを引き出し、画像を鮮明化する際のアーチファクトを最小限に抑えます。
  • ゲーミング・ディスプレイ・エコシステム(注10):ゲーマーは900以上の認証済みモデルから(注10)、「AMD Radeon FreeSync™」(注11)や「Radeon FreeSync™ 2 HDR」テクノロジー(注12)に対応したモニターを選択し、スタッタリングやティアリングのないゲームプレイを楽しむことができます。
製品モデルCUストリーム・プロセッサーTFLOPSGDDR6(GB)ゲームクロック(注13)(MHz)ブーストクロック(注14)(MHz)メモリー・インタフェース
AMD Radeon™ RX 5500 XT221,408~5.24GB/8GB1,717~1,845128-bit

AMDについて
AMDは、ゲームや没入型プラットフォーム、データセンターに欠かせない要素である、ハイパフォーマンス・コンピューティング、グラフィックスと視覚化技術において50年にわたり革新をもたらしてきました。世界中の何億人もの消費者、フォーチュン500企業、最先端の科学研究施設が、日常の生活、仕事、遊びを向上させるために、AMDのテクノロジーに頼っています。世界中のAMD社員は可能性の限界を押し上げる優れた製品開発に注力しています。日本AMD株式会社は、AMDの日本法人です。AMDのさらなる詳細については、AMD(NASDAQ: AMD)のウェブサイト、ブログ、Facebookまたはツイッターをご覧ください。

©2019 Advanced Micro Devices, Inc.  All rights reserved. AMD、AMD Arrowロゴ、Radeon、FreeSync、またそれらのコンビネーションはAdvanced Micro Devices、Inc.の商標です。他の名称は情報提供の目的のみに使用され、それぞれの所有者に帰属します。

本プレスリリースに記載されている内容は情報提供のみを目的としており、予告なく変更されることがあります。また、ここに記載されているタイムライン、ロードマップ、製品の販売日は、変更されることがあります。

―――

(注1)Testing done by AMD performance labs 11/29/2019 on AMD Ryzen 5 3600X, 16GB DDR4-3200MHZ, Asus X570 Crosshair, WIN10 PRO X64 18362, AMD DRIVER 19.50, NV DRIVER 441.41. All games tested at 1080p: Battlefield 5 @ 1080p High settings, Borderlands 3 @ Medium Settings, Call of Duty: Modern Warfare @ High Settings, The Division 2 @ High Settings, Gears 5 @ High settings, Red Dead Redemption 2 @ Medium Settings, World War Z @ High settings. NV GTX 1650 Super scored 84 fps, 85 fps, 77 fps, 76 fps, 72 fps, 68 fps, and 114 fps respectively. Radeon RX 5500 XT (4GB) scored 99 fps (18% faster) , 88 fps (4% faster), 82 fps (6% faster), 84 fps (11% faster), 83 fps (15% faster), 72 fps (6% faster), and 148 fps (30% faster) respectively. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. All scores are an average of 3 runs with the same settings. Performance may vary based on use of latest drivers. RX-412

(注2)Testing done by AMD performance labs 11/27/2019 on Ryzen 5 3600X, 16GB DDR4-3200MHz, ASROCK X570 TAICHI, P1.70A, Win10 Pro x64 18362.175, AMD Driver 19.50. Using Assassins Creed Odyssey @ DX11 High, The Division 2 @ DX12 Ultra, and Gears 5 @ DX12 Ultra to test. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Performance may vary. RX-404

(注3)Testing done by AMD performance labs 11/27/2019 on Ryzen 5 3600X, 16GB DDR4-3200MHz, ASROCK X570 TAICHI, P1.70A, Win10 Pro x64 18362.175, AMD Driver 19.50. Using Assassins Creed Odyssey @ DX11 High, The Division 2 @ DX12 Ultra, and Gears 5 @ DX12 Ultra to test. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Performance may vary. RX-404

(注4)Graphics performance claims are based on pre-production hardware tested by AMD performance labs on August 29, 2019, using TimespySystems tested: Radeon RX 5500 4GB with Ryzen 7 3800X. 16GB DDR4-3200MHz Win10 Pro x64 18362.175. AMD Driver Version 19.30-190812n Vs Radeon RX 480 8GB with  Core i7-5960X (3.0GHz)  16GB DDR4-2666 MHz  Win10 14393 AMD Driver version  16.10.1. The “Navi” chip powering RX 5500 series products provides up to 1.2X more performance, 1.6x performance per watt, and up to 1.7X performance per area compared to RX 480. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Performance may vary based on use of latest drivers. RX-382

(注5)Radeon™ Anti-Lag is compatible with DirectX 9 and DirectX 11 APIs, Windows 7 and 10. Hardware compatibility includes GCN and newer consumer dGPUs Ryzen 2000 and newer APUs, including hybrid and detachable graphics configurations. No mGPU support. GD-157

(注6)Tested at AMD performance labs on Nov 14, 2019 on an AMD Ryzen 5 3600X, 16GB DD4-3200MHz AMD Driver 19.50 on a Radeon RX 5500 XT 8GB card. Manufacturers may vary configurations yielding different results. Actual performance may vary. RX-409

(注7)Radeon™ Boost is compatible with Windows 7 and 10 in select titles only. Hardware compatibility includes RX 400 and newer consumer dGPUs, Ryzen 2000 and newer APUs, including hybrid and detachable graphics configurations. No mGPU support. For a list of compatible titles seewww.amd.com/en/technologies/radeon-boost. GD-158

(注8)Tested at AMD performance labs on Nov 14, 2019 on a AMD Ryzen 5 3600X, 16GB DD4-3200MHz AMD Driver 19.50 on a Radeon RX 5500 XT 8GB card. In Overwatch @ max settings, frames averaged 126fps by default.  With Radeon Boost, frame times averaged 148 fps (18% faster).  In PUBG at max settings, frame times averaged 83 fps by default.  With Radeon Boost, frame times averaged 100 fps (20% faster).    Manufacturers may vary configurations yielding different results. Actual performance may vary. RX-408

(注9)Radeon™ Image Sharpening is compatible with DirectX 11, 12, & Vulkan APIs and DirectX 9 for RX 5000 Series only, and Windows 10. Hardware compatibility includes GCN and newer consumer dGPUs, Ryzen 2000 and newer APUs, including hybrid and detachable graphics configurations. No mGPU support. GD-156

(注10)As of September 2019, the number of FreeSync technology enabled screens available (900+) at www.amd.com/en/products/freesync-monitors – Largest ecosystem when compared to publicly available listings of competing product solutions at www.144hzmonitors.com/list-of-g-sync-monitors/ and www.blurbusters.com/gsync/list-of-gsync-monitors/ which list 58 screens respectively. GD-130.

(注11)FreeSync requires a monitor and AMD Radeon™ graphics, both with FreeSync support. See www.amd.com/freesync for complete details. Confirm capability with your system manufacturer before purchase. GD-127

(注12)FreeSync 2 HDR does not require HDR capable monitors; driver can set monitor in native mode when FreeSync 2 HDR supported HDR content is detected. Otherwise, HDR content requires that the system be configured with a fully HDR-ready content chain, including: graphics card, graphics driver and application. Video content must be graded in HDR and viewed with an HDR-ready player. Windowed mode content requires operating system support. GD-105

(注13)Game clock is the expected GPU clock when running typical gaming applications, set to typical TGP (Total Graphics Power). Actual individual game clock results may vary. GD-147

(注14)Boost Clock Frequency is the maximum frequency achievable on the GPU running a bursty workload. Boost clock achievability, frequency, and sustainability will vary based on several factors, including but not limited to: thermal conditions and variation in applications and workloads. GD-151

Tags: