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AMD、次世代PCゲーミング向け「AMD Radeon™ RX 6000シリーズ」を発表

AMD(米国本社:米カルフォルニア州サンタクララ、社長兼CEO:リサ・スー)は本日、「AMD Radeon™ RX 6000シリーズ」グラフィックス・カードを発表しました。卓越したエンジニアリングとデザインによって強力なパフォーマンス、鮮やかなビジュアル、優れたゲーム体験を実現する「AMD Radeon™ RX 6000シリーズ」には、「AMD Radeon™ RX 6800」、「Radeon™ RX 6800 XT」、AMD史上最速のゲーミング・グラフィックス・カードである新しいフラッグシップ製品「Radeon™ RX 6900 XT」が含まれています。

「AMD Radeon™ RX 6000シリーズ」グラフィックス・カードは、次世代コンソール、PC、ラップトップ、モバイル・デバイスの新しい基盤である「AMD RDNA™ 2」ゲーミング・アーキテクチャーを基に構築されており、パフォーマンスと電力効率の最適なバランスを実現します。「AMD RDNA™2」を採用した「AMD Radeon™ RX 6900 XT」グラフィックス・カードは、「AMD RDNA™」搭載の「AMD Radeon™ RX 5700 XT」グラフィックス・カードと比較して、一部のゲームタイトルで最大2倍のパフォーマンスを提供します。また、同じ7 nmプロセス・テクノロジー(注2)を採用した「AMD Radeon™ RX 6800 XT」と「AMD Radeon™ RX 5700 XT」を比較すると、ワットあたり最大54%のパフォーマンス向上を達成しています。

「AMD RDNA™ 2」ではコンピュート・ユニットに高度な省消費電力テクノロジーを適用し、コンピュート・ユニット(注3)の1サイクルあたり最大30%のエネルギー効率向上を実現しました。また、高速設計手法を活用して、同じ電力レベル(注4)で最大30%の周波数ブーストを実現するなど多くの革新的な機能を提供します。GDDR6のみの「AMD RDNA™」ベースのデザインと比較して、1ワットあたりの帯域幅を最大2.4倍に拡大する新しい「AMD Infinity Cache」テクノロジーも搭載しています。

強力なパフォーマンス、鮮やかなビジュアル、卓越したゲーム体験
「AMD Radeon™RX 6000シリーズ」グラフィックス・カードは、高帯域幅のPCIe® 4.0テクノロジーをサポートし、16GBのGDDR6メモリーを搭載しているので、最も要求の厳しい4Kワークロードに対応します。

主な特徴と機能は以下の通りです。
強力なパフォーマンス

「AMD Infinity Cache」 : 高レベルのディテールを実現する4Kおよび1440pゲーミングに適した、高性能かつ最高レベルのデータ・キャッシュです。ダイに組み込まれている128MBのキャッシュがレイテンシー(注6)と消費電力(注7)を劇的に削減し、従来のアーキテクチャーと比較してゲーム性能を全体的に向上させます。
「AMD Smart Access Memory(注8)」: 「AMD Ryzen™ 5000シリーズ」プロセッサー、「AMD B550」および「X570」マザーボード、「Radeon™ RX 6000シリーズ」グラフィックス・カードを搭載したシステム専用の機能です。これにより、「AMD Ryzen™」プロセッサーはGDDR6グラフィックス・メモリーへアクセスしやすくなり、CPUの処理を高速化することができます。「AMD Radeon™ RX 6800 XT」グラフィックス・カードと新しいRage Modeのオーバークロック設定を組み合わせることで、「Forza Horizon 4」では、最大13%パフォーマンスが向上します(注9、10)。
標準的なシャーシに最適 : 長さ267mm、2×8の標準的な8ピン電源コネクターを搭載し、既存のエンスージアスト・クラスである650W-750W電源で動作するように設計されているため、追加でコストを負担することなく既存の大型フォームファクターPCを小型フォームファクターPCに簡単にアップグレードできます。

鮮やかなビジュアルの再現

DirectX® 12 Ultimateへの対応 : DirectX® Raytracing(DXR)やVariable Rate Shadingなどのレイトレーシング、コンピュート、ラスタライズされたエフェクトを組み合わせることで、ゲームを新たなレベルに引き上げます。
DirectX® Raytracing(DXR): 各コンピュート・ユニットに高性能の固定機能レイ・アクセラレーター・エンジンを追加した「AMD RDNA™ 2」ベースのグラフィックス・カードは、DXRによりリアルタイムのライティング、シャドウ、反射をリアルに再現できるよう最適化されています。ハイブリッド・レンダリングを可能にする「AMD FidelityFX」と組み合わせることで、開発者はラスタライズされたエフェクトとレイトレースされたエフェクトを組み合わせて、画質とパフォーマンスを最適に組み合わせることができます。
「AMD FidelityFX」: 「AMD GPUOpen」で提供しているゲーム開発者向けのオープンソースのツールキットです。ライティング、シャドウ、反射効果のコレクションを備えており、ゲームを美しく見せる高品質のポストプロセス効果を簡単に追加できるほか、ビジュアルの忠実度とパフォーマンスの最適なバランスを実現します。
可変レートシェーディング(VRS): 高レベルの視覚的ディテールを必要としないフレームで異なる領域のシェーディング・レートを動的に低減することで、画質をほとんど変化させることなく全体的を通して高いレベルのパフォーマンスを提供します。

ゲーミング体験の強化

Microsoft® DirectStorageへの対応 :今後、DirectStorage APIに対応することで、ストレージAPI関連のボトルネックを排除し、CPUの関与を制限することで、超高速のロード時間と高品質のテクスチャ-を実現します。
Radeon™ソフトウェアのパフォーマンス・チューニング・プリセット : 「Radeon™ソフトウェア」のシンプルなワンクリック・プリセットにより、ゲーマーはグラフィックス・カードから最大限の効果を簡単に引き出せるようになります。新しいRage Modeでは、余分なヘッドルームを活用して安定したオーバークロックを設定することができます(注10)。
「Radeon™ Anti-Lag(注11)」: 入力から表示までの応答時間を大幅に短縮し、ゲームプレイの競争力を高めます。


製品モデル
Compute UnitGDDR6ゲームクロック(注12MHzブーストクロック(注13)(MHZメモリー・インタフェースInfinityCache
AMD Radeon™ RX 6900 XT8016GB2015~ 2250256 bit128 MB
AMD Radeon™ RX 6800 XT7216GB2015~ 2250256 bit128 MB
AMD Radeon™ RX 6800 6016GB1815~ 2105256 bit128 MB

ゲーミング・エコシステムとパートナーシップ
今後数週間にわたり、AMDはISVパートナーによるビデオを公開し、「AMD Radeon™ RX 6000シリーズ」グラフィックス・カードが実現するゲーム体験を紹介します。これらのビデオは、AMDのウェブサイトでご覧いただけます。

DIRT 5:2020年10月29日
ゴッドフォール:2020年11月2日
World of Warcraft シャドウランズ:2020年11月10日
RiftBreaker:2020年11月12日
FarCry 6:2020年11月17日

提供開始時期について
「AMD Radeon™ RX 6800」および「Radeon™ RX 6800 XT」グラフィックス・カードは、2020年11月18日よりグローバルで販売開始となる予定です。「AMD Radeon™ RX 6900 XT」は、2020年12月8日に発売の予定です。

また、「AMD Radeon™ RX 6800」および「RX 6800 XT」グラフィックス・カードは、ASRock、ASUS、Gigabyte、MSI、PowerColor、SAPPHIRE、XFXなど主要なAIBパートナーからも2020年11月上旬に発売される予定です。

AMDについて
AMDは、ゲームや没入型プラットフォーム、データセンターに欠かせない要素である、ハイパフォーマンス・コンピューティング、グラフィックスと視覚化技術において50年にわたり革新をもたらしてきました。世界中の何億人もの消費者、フォーチュン500企業、最先端の科学研究施設が、日常の生活、仕事、遊びを向上させるために、AMDのテクノロジーに頼っています。世界中のAMD社員は可能性の限界を押し上げる優れた製品開発に注力しています。日本AMD株式会社は、AMDの日本法人です。AMDのさらなる詳細については、AMD(NASDAQ: AMD)のウェブサイト、ブログ、Facebookまたはツイッターをご覧ください。

Cautionary Statement
This press release contains forward-looking statements concerning Advanced Micro Devices, Inc. (AMD) such as the features, functionality, performance, availability, timing and expected benefits of AMD products including the AMD RadeonTM RX 6000 Series graphics cards, which are made pursuant to the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements are commonly identified by words such as “would,” “may,” “expects,” “believes,” “plans,” “intends,” “projects” and other terms with similar meaning. Investors are cautioned that the forward-looking statements in this press release are based on current beliefs, assumptions and expectations, speak only as of the date of this press release and involve risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from current expectations. Such statements are subject to certain known and unknown risks and uncertainties, many of which are difficult to predict and generally beyond AMD’s control, that could cause actual results and other future events to differ materially from those expressed in, or implied or projected by, the forward-looking information and statements. Material factors that could cause actual results to differ materially from current expectations include, without limitation, the following: Intel Corporation’s dominance of the microprocessor market and its aggressive business practices; the ability of third party manufacturers to manufacture AMD’s products on a timely basis in sufficient quantities and using competitive technologies; expected manufacturing yields for AMD’s products; the availability of essential equipment, materials or manufacturing processes; AMD’s ability to introduce products on a timely basis with features and performance levels that provide value to its customers; global economic uncertainty; the loss of a significant customer; AMD’s ability to generate revenue from its semi-custom SoC products; the impact of the COVID-19 pandemic on AMD’s business, financial condition and results of operations; political, legal, economic risks and natural disasters; the impact of government actions and regulations such as export administration regulations, tariffs and trade protection measures; the impact of acquisitions, joint ventures and/or investments on AMD’s business; potential security vulnerabilities; potential IT outages, data loss, data breaches and cyber-attacks; uncertainties involving the ordering and shipment of AMD’s products; quarterly and seasonal sales patterns; the restrictions imposed by agreements governing AMD’s notes and the revolving credit facility; the competitive markets in which AMD’s products are sold; market conditions of the industries in which AMD products are sold; AMD’s reliance on third-party intellectual property to design and introduce new products in a timely manner; AMD’s reliance on third-party companies for the design, manufacture and supply of motherboards, software and other computer platform components; AMD’s reliance on Microsoft Corporation and other software vendors’ support to design and develop software to run on AMD’s products; AMD’s reliance on third-party distributors and add-in-board partners; the potential dilutive effect if the 2.125% Convertible Senior Notes due 2026 are converted; future impairments of goodwill and technology license purchases; AMD’s ability to attract and retain qualified personnel; AMD’s ability to generate sufficient revenue and operating cash flow or obtain external financing for research and development or other strategic investments; AMD’s indebtedness; AMD’s ability to generate sufficient cash to service its debt obligations or meet its working capital requirements; AMD’s ability to repurchase its outstanding debt in the event of a change of control; the cyclical nature of the semiconductor industry; the impact of modification or interruption of AMD’s internal business processes and information systems; compatibility of AMD’s products with some or all industry-standard software and hardware; costs related to defective products; the efficiency of AMD’s supply chain; AMD’s ability to rely on third party supply-chain logistics functions; AMD’s stock price volatility; worldwide political conditions; unfavorable currency exchange rate fluctuations; AMD’s ability to effectively control the sales of its products on the gray market; AMD’s ability to adequately protect its technology or other intellectual property; current and future claims and litigation; potential tax liabilities; and the impact of environmental laws, conflict minerals-related provisions and other laws or regulations. Investors are urged to review in detail the risks and uncertainties in AMD’s Securities and Exchange Commission filings, including but not limited to AMD’s Quarterly Report on Form 10-Q for the quarter ended September 26, 2020.

©2020 Advanced Micro Devices, Inc. All rights reserved. AMD, the AMD Arrow logo, Radeon, FreeSync, and combinations thereof are trademarks of Advanced Micro Devices, Inc. DirectX is a registered trademark of Microsoft Corporation in the US and other jurisdictions. Other product names used in this publication are for identification purposes only and may be trademarks of their respective companies.

The information contained herein is for informational purposes only, and is subject to change without notice. Timelines, roadmaps, and/or product release dates shown in this Press Release are plans only and subject to change. “Navi” is an AMD codename and is not a product name.

(注1)Testing done by AMD performance labs October 20 2020 on a Radeon RX 6900 XT and Radeon RX 5700 XT (20.45-201013n driver), AMD Ryzen 9 5900X (3.70GHz) CPU, 16GB DDR4-3200MHz, Engineering AM4 motherboard, Win10 Pro 64. The Following games were tested at 4k at max settings: Battlefield V DX11, Doom Eternal Vulkan, Forza DX12, Resident Evil 3 DX11, Shadow of the Tomb Raider DX12. Performance may vary. RX-558
(注2)RX-549 – Testing done by AMD performance labs 10/16/20, using Assassins Creed Odyssey (DX11, Ultra), Battlefield V (DX12, Ultra), Borderlands 3 (DX12, Ultra), Control (DX12, High), Death Stranding (DX12 Ultra), Division 2 (DX12, Ultra), F1 2020 (DX12, Ultra), Far Cry 5 (DX11, Ultra), Gears of War 5 (DX12, Ultra), Hitman 2 (DX12, Ultra), Horizon Zero Dawn (DX12, Ultra), Metro Exodus (DX12, Ultra), Resident Evil 3 (DX12, Ultra), Shadow of the Tomb Raider (DX12, Highest), Strange Brigade (DX12, Ultra), Total War Three Kingdoms (DX11, Ultra), Witcher 3 (DX11, Ultra no HairWorks) at 4K. System comprised of a Radeon RX 6800 XT with AMD Radeon Graphics driver 27.20.12031.1000 and an Radeon RX 5700 XT with AMD Radeon Graphics driver 26.20.13001.9005. Performance may vary. RX-549
(注3)AMD internal modeling based on the average CAC of 33 apps tested on the RX 5700 XT and RX 6900 XT divided by the number of active compute units 40 and 80, respectively. Performance will vary. RX-543
(注4)AMD internal modeling based on graphics-engine-only measured average gaming power consumption and 3DMark11 power consumption vs. frequency for RX5700 XT and RX 6900 XT divided by the number of compute units (40 and 80 respectively). RX-536
(注5)Measurement calculated by AMD engineering, on a Radeon RX 6000 series card with 128 MB AMD Infinity Cache and 256-bit GDDR6. Measuring 4k gaming average AMD Infinity Cache hit rates of 58% across top gaming titles, multiplied by theoretical peak bandwidth from the 16 64B AMD Infinity Fabric channels connecting the Cache to the Graphics Engine at boost frequency of up to 1.94 GHz. RX-547
(注6)Based on internal modeling and testing done by AMD engineering labs 10/5/2020 on Radeon RX 6800 XT with 128 MB of AMD Infinity Cache vs a Radeon RX 5700 XT graphics card measuring memory latency. Performance may vary. RX-564
(注7)Based on internal modeling and testing done by AMD engineering labs 10/5/2020 on a Radeon RX 6800 XT vs an Radeon RX 5700 XT, using measurements taken of Cac, frequency at same power uplifts, and AMD Infinity Cache uplifts. Performance may vary. RX-566
(注8)AMD Smart Access Memory is only supported on AMD Radeon RX 6000 series graphics cards. Not validated on any other graphics solutions. GD-178.
(注9)Testing done by AMD performance labs October 18 2020 on Radeon RX 6800 XT (20.45-201013n driver), RTX 3080 (driver 456.71), AMD Ryzen 9 5900X (3.70GHz) CPU, 16GB DDR4-3200MHz, Engineering AM4 motherboard, Win10 Pro 64. The following games were tested at 4k at max settings with RAGE MODE + SMART ACCESS MEMORY enabled and disabled: Borderlands 3, best API Ultra; Doom Eternal, Vulkan Ultra Nightmare; Forza Horizon 4, DX 12 Ultra; Gears 5, DX12 Ultra; Hitman 2, DX12 Ultra; Resident Evil 3, best API, Ultra; Wolfenstein: Young Blood, Vulkan Mein Leben. Performance may vary. RX-559
(注10)AMD’s product warranty does not cover damages caused by overclocking, even when overclocking is enabled via AMD hardware and/or software . GD-26
(注11)Radeon™ Anti-Lag is compatible with DirectX 9 and DirectX 11 APIs, Windows 7 and 10. Hardware compatibility includes GCN and newer consumer dGPUs Ryzen 2000 and newer APUs, including hybrid and detachable graphics configurations. No mGPU support GD-157
(注12)Game clock is the expected GPU clock when running typical gaming applications, set to typical TGP (Total Graphics Power). Actual individual game clock results may vary. GD-147
(注13)Boost Clock Frequency is the maximum frequency achievable on the GPU running a bursty workload. Boost clock achievability, frequency, and sustainability will vary based on several factors, including but not limited to: thermal conditions and variation in applications and workloads. GD-151

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