AMD、「Radeon™ RX 5500」シリーズを発表
– 競合製品と比較して平均で最大37%高速なパフォーマンスを提供(注1) –
AMD(米国本社:米カルフォルニア州サンタクララ、社長兼CEO:リサ・スー)は本日、「RDNA」ゲーミング・アーキテクチャーをベースとした、「Radeon™ RX 5500」シリーズを発表しました。本製品は、優れたパフォーマンスと、忠実性の高い1080pゲーミングを提供します。
今回発表となる「AMD Radeon™ RX 5500」シリーズには、主要メーカーのデスクトップPCやAIBパートナーから提供される「Radeon™ RX 5500」グラフィックス・カードと、ノートPC向けの「Radeon™ RX 5500M GPU」が含まれます。HPとLenovo™は、2019年11月に「Radeon™ RX 5500」グラフィックス・カードを搭載したゲーミング・ハイパフォーマンス・デスクトップの発表を予定しており、Acerも同年12月に搭載システムの提供を予定しています。さらに今月中には、MSIから、「AMD Ryzen™」プロセッサーと「Radeon™ RX 5500M GPU」を搭載した世界初のゲーミング・ノートPCが提供開始となる予定です。
「Radeon™」ファミリーに加わったこれらの最新製品により、AMDは「RDNA」ゲーミング・アーキテクチャーと7nmプロセス・テクノロジーを、世界中のメインストリーム・ゲーマー向けに提供できるようになりました。「RDNA」に基づいて設計された「Radeon™ RX 5500」は、「Graphics Core Next(GCN)」をベースとする従来の「Radeon™」グラフィックス・カードと比較して、ゲーム性能が1.6倍改善しています(注2)。
「AMD Radeon™ RX 5500」は、1080pで卓越したゲーミング、忠実性の高いビジュアル、応答性の優れたゲームプレイを実現するために開発されました。また、人気のある1080pのゲームタイトルで、競合製品と比較して平均37%高速なパフォーマンスを実現します(注1) 。さらに、「Radeon™ RX 5500M GPU」を搭載したノートPCは、モバイルゲームで競合製品と比較して平均で最大30%高速なパフォーマンスを達成し、また一部のAAAタイトルでは、最大60+ FPS、eスポーツタイトルでは最大90+ FPSを実現しています(注3)。
7nmプロセス・テクノロジーと高帯域幅のPCIe® 4.0テクノロジーを採用した新しい「AMD Radeon™」製品は、下記の特長を備えています。
「Radeon™ Image Sharpening(RIS)(注4)」:DirectX® 9/12、Vulkan®タイトルにおいて、アップスケーリングとポスト・プロセス・エフェクトにより失われてしまう、ビジュアルの明瞭さや鮮やかさをもたらします。「Radeon™ GPU」のアップスケーリングと組み合わせることにより、高解像度のディスプレイ上で鮮明なビジュアルとスムーズなフレームレートを実現します。
「AMD FidelityFX」:ゲームデベロッパー向けに高品質なポスト・プロセス・エフェクトをオープンソースのツールキットとして提供します。ゲーム表現を整えると同時に、ビジュアルの忠実性とパフォーマンスの最適なバランスを達成します。「GPUOpen」を通じて提供される「FidelityFX」は、「Contrast-Adaptive Sharpening (CAS)」を採用することで、コントラストの低い部分でもディテールを引き出し、画像を鮮明化する際のアーチファクトを最小限に抑えます。
「Radeon™ Anti-Lag(注5)」:「Anti-Lag」は入力からディスプレイ表示までの応答時間を大きく短縮します。「ボーダーランズ3」では応答性を最大23%向上します(注6)。
ゲーミング・ディスプレイのエコシステム(注7):950機種を超える対応モニターにより、「AMD Radeon FreeSync™」(注8)と「Radeon FreeSync™ 2 HDR」テクノロジー(注9)が、スタッタリングや ティアリングのない快適なゲームプレイを提供します。
製品モデル | CU | ストリーム・プロセッサー | TFLOPS | GDDR6(GB) | ゲームクロック(注10)(MHz) | ブーストクロック(注11)(MHz) | メモリー・インタフェース |
Radeon™ RX 5500M GPU(モバイルシステム向け) | 22 | 1,408 | ~4.6 | 4GB | ~1,448 | ~1,645 | 128-bit |
Radeon™ RX 5500 series(デスクトップ・システム向け) | 22 | 1,408 | ~5.2 | Up to 8GB | ~1,717 | ~1,845 | 128-bit |
提供開始時期について
MSIは、「Radeon™ RX 5500M GPU」搭載の「MSI Alpha 15」ノートPCを今月中に提供開始する予定です。「Radeon™ RX 5500」グラフィックス・カードは、HPの「OMEN Obelisk」と「Pavilion」ゲーミング・デスクトップ、Lenovoの「Legion™ T530」と「IdeaCentre™ T540」ゲーミングPCへ2019年11月に搭載され、「Acer Nitro 50 PC」には同年12月に搭載される予定です。また、AMDのAIBパートナー各社からは、今四半期中にスタンドアロンのグラフィックス・カードの提供が開始される予定です。
AMDについて
AMDは、ゲームや没入型プラットフォーム、データセンターに欠かせない要素である、ハイパフォーマンス・コンピューティング、グラフィックスと視覚化技術において50年にわたり革新をもたらしてきました。世界中の何億人もの消費者、フォーチュン500企業、最先端の科学研究施設が、日常の生活、仕事、遊びを向上させるために、AMDのテクノロジーに頼っています。世界中のAMD社員は可能性の限界を押し上げる優れた製品開発に注力しています。日本AMD株式会社は、AMDの日本法人です。AMDのさらなる詳細については、AMD(NASDAQ: AMD)のウェブサイト、ブログ、Facebookまたはツイッターをご覧ください。
(注1) Graphics performance claims are based on pre-production hardware tested by AMD performance labs on August 29, 2019 on similarly configured systems. Ryzen 7 3800X. 16GB DDR4-3200MHz. Win10 Pro x64 AMD Driver Version 19.30-190812n and Nvidia Driver 431.36 WHQL. Testing on the following games with the following settings: Fortnite (DX11 High), Apex Legends (DX11, Ultra High), PUBG (DX11, High), World of Warcraft: Battle For Azeroth (DX11, 10), Overwatch (DX11, Epic), Rainbow Six Siege (DX11, Ultra), DOTA 2 (DX11, Ultra). PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Actual performance may vary. RX-383
(注2)Graphics performance claims are based on pre-production hardware tested by AMD performance labs on August 29, 2019. Systems tested: Radeon RX 5500 4GB with Ryzen 7 3800X. 16GB DDR4-3200MHz Win10 Pro x64 18362.175. AMD Driver Version 19.30-190812n Vs Radeon RX 480 8GB with Core i7-5960X (3.0GHz) 16GB DDR4-2666 MHz Win10 14393 AMD Driver version 16.10.1. The “Navi” chip powering RX 5500 series products provides up to up to 1.2X more performance, 1.6x performance per watt, and up to 1.7X performance per area compared to RX 480. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Performance may vary based on use of latest drivers. RX-382
(注3)Graphics performance claims are based on pre-production hardware tested by AMD performance labs on September 23, 2019 on similarly configured systems. Performance measurements were done while plugged in with battery saver disabled. Systems tested: a notebook PC with Ryzen 7 3750H with Radeon RX 5500M , 32GB DDR4 AMD Driver 19.30.01.27-190802a vs. a notebook with Ryzen 7 3750H with GTX 1650, 8GB DDR4 Nvidia Driver 431.60 WHQL Testing on the following games with the following settings: Monster Hunter: World (DX11, High), Borderlands 3 (DX11, Medium), Division 2 (DX12, High) , Sid Meier’s Civilization 6 (DX12, Ultra), World War Z (DX11, Ultra) Battlefield 5 (DX11, Ultra), World of Warcraft (DX12, 10), PUBG (DX11, Medium), Apex Legends (DX11, Medium) manufacturers may vary configurations yielding different results. Actual performance may vary. RX-385
(注4)Radeon Image Sharpening technology requires Radeon Software Adrenalin Edition 2020 and is subject to OEM enablement. Please check with your manufacturer for compatibility information. RIS does not support Direct X® 11 at this time. GD-152
(注5)Radeon Anti-Lag technology requires Radeon Software Adrenalin Edition 2020 and is subject to OEM enablement. Please check with your manufacturer for compatibility information. GD-153
(注6)Graphics performance claims are based on pre-production hardware tested by AMD performance labs on September 20, 2019 on similarly configured systems. Performance measurements were done while plugged in with battery saver disabled. Systems tested: Radeon 5500 4GB with Ryzen 5 3600. 16GB DDR4-3200MHz Win10 Pro x64 18362.175. AMD Version 19.30-190812n. Testing on Borderlands 3, the measured average latency was 30ms with Anti-Lag off, and 23ms with Anti-Lag on. Both at 90 FPS. Manufacturers may vary configurations yielding different results. Actual performance may vary. RX-386.
(注7) As of September 2019, the number of FreeSync technology enabled screens available (900+) at www.amd.com/en/products/freesync-monitors – Largest ecosystem when compared to publicly available listings of competing product solutions at www.144hzmonitors.com/list-of-g-sync-monitors/ and www.blurbusters.com/gsync/list-of-gsync-monitors/ which list 58 screens respectively. GD-130.
(注8) FreeSync requires a monitor and AMD Radeon™ graphics, both with FreeSync support. See www.amd.com/freesync for complete details. Confirm capability with your system manufacturer before purchase. GD-127
(注9) FreeSync 2 HDR does not require HDR capable monitors; driver can set monitor in native mode when FreeSync 2 HDR supported HDR content is detected. Otherwise, HDR content requires that the system be configured with a fully HDR-ready content chain, including: graphics card, graphics driver and application. Video content must be graded in HDR and viewed with an HDR-ready player. Windowed mode content requires operating system support. GD-105
(注10) Game clock is the expected GPU clock when running typical gaming applications, set to typical TGP (Total Graphics Power). Actual individual game clock results may vary. GD-147
(注11) Boost Clock Frequency is the maximum frequency achievable on the GPU running a bursty workload. Boost clock achievability, frequency, and sustainability will vary based on several factors, including but not limited to: thermal conditions and variation in applications and workloads. GD-151